Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Thursday, 21 June 2018

Mati itu pasti

Baru-baru ni aku terima satu berita yang mengejutkan dan menyedihkan. Kawan sekolah aku, kawan sekelas aku meninggal dunia pada 1 Syawal hari tu sebab kanser. Mudanya meninggal. Tapi kita memang sedia maklum yang mati tak mengira umur dan waktu.

Tak sangka ada orang sebaya aku yang ada dalam my big circle dah takde. Al-Fatihah untuk arwah Nazira. Hope korang pun boleh sedekahkan Al-Fatihah kat dia. Terima kasih. Dulu time sekolah dia memang ada sakit, hidung dia selalu berdarah yang banyak gila, penuh 1 tudung. Takut tengok. Dan lepas dia sihat dia selalu derma darah sebab dia cakap time dia sakit dia banyak guna darah orang lain. Mulia hati dia, tak semua orang berfikiran macam tu.

Kita hidup terlampau selesa. Kita lupa mati tengah menunggu kita. Kita kejar keseronokan dunia, kita lupa dosa pun sedang mengejar kita. 😥

Bersedia ke kita kalau kita mati esok? Cukup ke amal? Dah diampunkan ke dosa2 kita sesama manusia? Dah habis bayar semua hutang?

Dunia memang seronok dan mengasyikkan. Ada banyak duit lagi seronok. Boleh beli itu ini, maruah pun boleh dibeli kalau banyak duit. Kita selalu hidup seolah-olah kita akan hidup selamanya. Kita selalu rasa esok sentiasa ada untuk kita. Kita lupa selangkah kita tu sebenarnya selangkah menuju kematian.

😞

2 comments:

  1. Al-fatihah, semoga roh beliau ditempatkan dikalangan org2 yg beriman

    ReplyDelete

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
If you have any inquiries that need urgent reply, please email to nadiaroslan261@gmail.com
Thank you in advance