Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Friday, 17 April 2015

Iman Asas Integriti

Perghhh aku rasa tajuk entry ni paling berilmiah sekali haha. Semalam aku pergi ceramah Ust. Don Danial dekat bangunan SUK. Kerja aku kena cukupkan pergi kursus 7hari ke 7kali entah, so dari kita pergi kursus merepek entah apa-apa, eloklah pergi kursus rupa ni. Next week dengan Ust Kazim Elias pulak, inshaAllah

Aku kagum dengan Ust. Don. Gaya sempoi habis, kelakar boleh tahan. Tapi paling aku kagum bila dia boleh terangkan satu-satu cerita di sebalik ayat-ayat Quran, bacaan Quran pun mantap. Itupun dia cakap iman dia lagi nipis dari kulit bawang. Kalau aku? T___T

Bagi aku, iman memang asas bagi semua benda. Dalam konteks kerja memang kena ada iman untuk jalankan amanah. Ada je manusia yang punch kad pukul 8, pukul 9 balik rumah tidur lepas rehat masuk balik. Tapi Ust cakap, dalam bab-bab maklum, ada kelonggaran. Contohnya, nak jual tuppeware boleh, tapi jangan sampai tahap dari pagi ke petang jaja tuppeware kat setiap meja, siap buat banner kat cubicle haha.

Ust jugak ada cerita pasal Telaga Barahut di Yaman. Korang Google la isu ni. Banyak pendapat. Ust Don pernah kena kecam sebab cerita benda ni, tapi Dr. Zulkifli ada buat buku nak back up isu ni. Wallahualam. Bagi aku cerita Telaga Barahut ni agak mengejutkan, tapi conclusion penting yang disampaikan dalam cerita ni, tak masuk syurga siapa yang memutuskan silaturahim.

Macam dalam suasana pejabat, especially pejabat besar, mesti ada lah Joyah tak puas hati dengan Minah, Minah mengata Joyah dekat orang lain, lepas tu tak bertegur sapa. Padahal isu kecil je, isu tak bayar habis duit tuppeware haha. So fikir-fikirkanlah

Majikan pun jangan sombong untuk mengaku kesalahan sendiri, tapi anak buah kena tegur secara berhemah. Kat sini Ust Don bagi contoh macam mana cucu-cucu Rasulullah dengan berhemahnya tegur seorang pakcik yang salah cara ambil wudu'.

Tu yang aku kagum dengan Ust. Don. Setiap cerita dia akan diselitkan dengan cerita nabi-nabi/ sahabat-sahabat nabi yang memang kena dengan isu yang dikupaskan. Banyak cerita yang kita tak tahu, ke aku je tak tahu? Huahuahua.

Cerita Nabi Sulaiman tentang ketepatan Malaikat, Nabi Musa & Harun tentang menentang Firaun, tentang keyakinan ibu Nabi Musa atas arahan Allah. Khalifah Umar tentang betapa amanahnya beliau, Saidina Abu Bakar tentang betapa berat imannya. Tentang Imam Shafie yang dikecam. Alhamdulillah, banyak input semalam. Tak tertulis kat sini.

Semoga ianya menjadi manfaat untuk aku dan semua yang datang semalam. Aameen

                                    

                        

Gambar pecah sebab aku zoom hehe.

No comments:

Post a Comment

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance