Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Friday, 20 April 2012

aurat wanita dalam solat

Hari tu aku pergi JJ Ipoh dengan family, and time asar kitorang still stuck dalam tu, (ceh, gaya macam kena kuarantin je dalam tu, padahal tak habis shopping lagi -_-'') then pergilah solat dalam surau.

Time tu tak ramai sangat orang, and aku ternampak seorang foreigner ni, muka macam dari Bosnia (memandai). So lantak kau la kan, macam aku tak pernah tengok foreigner (tetiba emo haha). 

Then aku ternampak dia solat tak pakai telekung. Takpe lagi sebab selalu je aku nampak. But dari penilaian aku, pakaian dia kurang sesuai untuk solat (jeans, tshirt biasa yang tak longgar and pendek, tudung ikat reben bawah dagu), lagi pelik bila dia tak pakai stokin pun. Aku da biasa hidup dalam environment Malaysia yang perempuan sembahyang pakai telekung, so sekali nampak perempuan sembahyang pakai jeans, terkujat jugak aku. 

Terus bisik2 kat mak aku, 'Mak, mak tengok tu dia sembahyang tak tutup kaki'
Mak, 'Mazhab lain kot tu, kita tak tahu'

Sebab tak puas hati, balik tu aku terus google pasal aurat mengikut mazhab. Rupanya mazhab Hanafi bagi nampak dua2 tapak kaki. Owwwwhhhh, dia dari negara mazhab Hanafi la kot. Nasib baik aku tak pergi sound, 'hey why you don't wear socks?' (macam berani). Sekali dia tak tahu bahasa Inggeris, tahu Bahasa Arab je, mahu aku bagi salam je kuikuikui

Perbezaan mazhab takdelah ketara sangat, cuma berbeza bahagian aurat ringan, slight differents. Takdenya ada mazhab cakap boleh nampak rambut. It's interesting to know others mazhab way of life. Mana tahu jodoh dengan orang dari mazhab lain, tak de la terkujat sangat kah kah kah

Wallahualam. Sekian, khutbah Jumaat ;p

6 comments:

  1. time solat takpe kalau pakai ketat, tp xleh jarang provided that, takde lelaki ajnabi yg boleh tgk kita pakai ketat tu..dgr ust azhar ceramah :)

    ReplyDelete
  2. o yeke? tq for the info :)
    tp kalau nmpk tengkuk?

    ReplyDelete
  3. setahu k.bel,mana2 mazhab pon..leher rambut tu mmg aurat..tp k.bel ada kwn pakistan, dia solat pakai tudung nampak jambul

    ReplyDelete
  4. kn? pelik. tp biarlah. kita bkn teror sgt bab2 ni nk judge org hehe

    ReplyDelete
  5. kt ukm nih ramai student foreigner,xbiase gak tgk diorg solat pkai baju biase,,kite dh biase carik telekung kan,,tp tuh la,depends ikut mazhab diorg,,mse umrah arituh pon ade yg smayg seblah suami,,xtau lah mazhab diorg cane,,huhu

    ReplyDelete
  6. tu la, mzhb lain2 kan. kite yg x biasa ni pelik la. mybe dorg pun pelik ngn kita haha

    ReplyDelete

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance