Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Tuesday, 6 December 2011

cinta dan komitmen

Semua orang bercinta, kan? Bercinta dengan Allah, ataupun sesama manusia. Bagi aku cinta tanpa komitmen macam kereta takde tayar. Hebah 1 dunia kau ada Ferrari, Lamborghini, Hummer, tapi apa guna kalau tak boleh bergerak? Logik tak perumpamaan yang aku reka sendiri? haha

Sebelum kahwin aku rasa, cinta akan lebih dari komitmen. Bila kita takde legal bond lagi, maka kurang la komitmen. Komitmen hanya setakat give love, show care, be loyal, put trust. Kurang lagi komitmen dari segi ekonomi dan tanggungjawab.

Selepas kahwin, akan terjadi komitmen lebih dari cinta. Banyak cerita yang aku dengar, still together bukan sebab cinta yang kuat, tapi sebab komitmen, especially komitmen pada anak2. Aku pernah dengar satu perbualan ni

lelaki 1 : Wah, seronok la sekarang duduk berdua je dengan isteri, boleh honeymoon. haha
lelaki 2 : Seronok apanya, kita bukan muda lagi,bukan macam dulu pandang muka je pun boleh sejuk hati, da tua2 ni takdenya i love u, u love me lagi

Macam sadis je ayat, macam terpaksa je nak hidup berdua. Cinta tanpa komitmen pudar, komitmen tanpa cinta, sadis. So bagi aku dua2 kena jalan sama2, especially lepas kahwin. 


No comments:

Post a Comment

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance