Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Wednesday, 9 November 2011

Kisah hati

Semua orang tahu yang kita ni milik Allah, so it's means HATI kita pun milik Allah. Allah ada hak atas hati kita, Dia boleh bolak-balikkan (ada ke word ni?) hati kita. Jangan pelik kalau esok kau jatuh cinta dengan orang yang kau menyampah semalam #terasa. Dengan satu jentikan je (perumpamaan reka sendiri) segalanya boleh berubah. Jangan riak nak kata 'aku tak kan jatuh cinta punyalah kat polan ni', sekali last2 jodoh kau dengan dia, berani melawan?

Susah nak deal kalau kita ada masalah berkaitan dengan hati. Kecil hati terdengar kawan mengata kat belakang kita, sakit hati bila orang aniya orang yang kita sayang, terguris hati bila ada orang mempertikaikan sikap kita. Semua ni cerita hati, susah kita nak heal kan kalau ikut sangat perasaan kita, nafsu kita, emosi kita. Ada ustaz pesan; sebelum tidur maafkan semua orang. Mulut kata maaf, tapi hati betul2 ikhlas ke?

So back to the basic, doa. Aku sangat percaya pada kuasa doa. Aku percaya Allah dengar segala rintihan aku. Aku yakin dengan setiap janji Allah; Dia tak kan bebankan manusia dengan perkara yang kita tak mampu. Jangan pernah berhenti berdoa. Kalau ada orang buat jahat dekat kita, doakan dia akan diberikan hidayah. Kalau kita ada terasa hati dengan orang, maafkanlah dia, anggaplah dia tak sengaja.

Terimalah hakikat yang hati boleh berubah arah. Terimalah hakikat manusia juga berubah. Jangan pertikaikan perkara yang da terjadi, sebab tiap sesuatu ada hikmah tersendiri. Doa dikurniakan ketabahan hati, doa terus berpaut pada kasih yang hakiki, doa terus tersenyum walau apa pun dugaan dilalui :')

2 comments:

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance