Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Thursday, 3 November 2011

Bila ada yang tak puas hati

Biasalah manusia, kadang2 tak senang duduk tengok kebahagiaan orang lain. Apa masalah aku tak tahu, tak percaya pada takdir Tuhan ke? Tak percaya pada rezeki Allah ke? Tapi bila fikir2 balik, mungkin ada something wrong kat diri kita yang buat orang tak puas hati dengan kita. Kalau tak, tak kan dorang fikir kita tak layak untuk something, dorang fikir dorang lagi layak. Mungkin lah, mungkin!

Susah kita nak fahamkan orang yang tak faham bahasa. Susah kita nak suruh orang terima apa yang da jadi seikhlasnya. Susah nak dewasakan manusia dewasa yang pemikiran macam budak2 tadika. Apa yang kita boleh buat? Biarlah dia dengan dunia dia, kita dengan dunia kita. Da penat nanti, senyap la dia, tak pun bila dia da dapat sesuatu yang lagi hebat dari apa yang kita dapat, time tu kalau bising lagi, memang nak kena gergaji gigi!

Bagi pihak diri sendiri, cubalah perbaiki diri. Tengok balik apa yang tak kena, sampai ada yang tak puas hati. Apa yang jadi kat kita, semua ujian hidup. Impact benda tu, berbalik pada diri sendiri, sama ada nak ambil yang negative lesson or take it from positive perspective. Semoga aku tetap bertahan dengan semua ujian hidup. Sabarlah hati, sabar tu kan indah :)

No comments:

Post a Comment

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance