Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Friday, 12 August 2011

orang cacat otak; banyak kelebihan mereka

Aku ada seorang pakcik which I call him as Pakmat yang mengalami kecacatan otak since he was 5 and now he's 48 years old kot. Dia adik ayah aku, aku pindah balik duduk kat kampung after arwah nenek and tok meninggal, so ayah decide nak jaga dia. Senang je jaga dia, just dia tak boleh bercakap macam manusia biasa. Dia boleh jalan (dalam rumah je), dia behave, pemikiran dia macam budak2, makan pakai sudu, wah very the western kau Pakmat haha. Pagi pakcik aku akan mandikan dia or petang ayah aku akan mandikan. Dia faham setiap instructions orang and aku rasa dia pandai membaca sebab setiap kali dia ushar Ujang dia gelak :D

Kadang2 kerja aku tolong hantar makanan je kat dia, sebab dari dulu ayah ada cakap 'banyak pahala tolong Pakmat, nanti dia masuk syurga mana tau dia tolong kamu'. Sebab tu bila aku hantar makanan kat dia, aku sempat pesan sambil mengenyit mata 'Pakmat, kat syurga nanti jangan lupa sebut nama Nadia eh?' (nampak beno nak balasan T__T) Dia hanya mengangguk lalu gelak :D

Aku tak tahu kenapa aku rasa dia boleh berkomunikasi dengan makhluk ghaib. Dia suka gelak sorang and babbling something yang kalau kita dengar memang tahu ada 'someone' depan dia. Macam family kitorang da biasa, orang yang tak biasa harus meremang bulu roma jugak dengar haha. Pakcik aku pernah cerita, dia dengar Pakmat gelak malam2, then dia pergi tengok dalam bilik, dia kata time tu mata Pakmat bercahaya pandang ke arah dia tapi in fact bukan pandang dia sebenanrnya. Erk! Pakcik aku jugak cakap tak mustahil dia boleh nampak benda yang kita tak nampak sebab dia macam tu

Lagi satu kelebihan dia, kalau orang nak datang rumah kitorang, dia akn pergi tingkap tengok luar and bising2. Lepas tu lagi 10minit memang sure ada orang datang rumah, kalau ikutkan logik akal, mana dia nak tahu kan? Dia bukan ada handphone. Kalau dia tepuk2 peha kita sambil tunjuk luar, tau la mesti ada orang nak datang dalam masa terdekat. Eh Pakmat, kalau ada orang nak masuk minang Nadia nanti, bagitau awal2 eh, nak siap cantik2 bahahhahahahha T_T

4 comments:

  1. hebat uncle ko..
    permulaan ayt ko dh mantap...
    tp ayt2 last je xjd happy ending...
    uncle ko ad sixth sense....

    ReplyDelete
  2. woott..woott...bkan kt mrsm lu bnyak ke bdak2 cmni?hehehe..

    ReplyDelete
  3. including u eh? haha
    eh lame menyepi ;)

    ReplyDelete

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance