Followers

”Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan.”

-Imam Hasan Al-Basr

Tuesday, 15 March 2011

sunnatullah dan syariatullah

assalamualaikummmm :)..tak2, korang tak salah blog, ni bukan blog ustazah, tetap blog Nadia the Beron..hehe..aku memang akui aku bukan perempuan yang senonoh, memang kurang nilai spiritual dalam diri..keh keh keh..tapi sebagai seorang Islam, acehhh, aku try jadi baik and cari yang baik..agak2 terinsaf kejap tu, aku suka baca saifulislam dan iluvislam

semalam aku ada baca 1 artikel kat saifulislam pasal qada' dan qadar..aku memag dari dulu tak faham sebenarnya konsep qada' dan qadar ni..semua dikatakan sebagai ketentuan Tuhan, so aku tak paham kalau aku buat dosa pun tu dah ditentukan ke??..ke aku sorang je dungu tak faham2?? -_-''..so lepas baca artikel tu aku da faham sikit2

dalam dunia ni, Allah da sunnahkan kita segala keperluan kita, yang dipanggil sunatullah..syariatullah pulak pilihan kita nak pilih yang mana either nak ikut syariat Allah ke nak ikut syaitan!!..ok2, ni aku bagi contoh dari apa yang aku faham; Allah da wahyukan kat Nabi Muhammad suruh kita solat 5 waktu sehari, Dia da bagi cara, kelebihan, and akibat kalau kita tak solat..so di sini la jadi pilihan kita, nak pilih untuk solat ke tak..Allah tak pernah paksa kita solat, Dia tak pernah suruh malaikat ketuk kepala kita sorang2 nak suruh solat..semuanya atas pilihan kita..get it?? ke aku salah konsep?? kalau salah sepantas kilat tolong betulkan, karang tak pasal2 aku masuk ISA sebab bagi ajaran sesat -_-''

so it is bullshit nonsense kalau kau cakap 'eh aku tak nak togok todi ni, tapi Allah yang da tentukan aku kena minum'..conclusionnya, kau kena belajar agama dari kecil dan praktikkan!..kalau kau tak belajar memang la kau tak kan tahu which is right, which is wrong!

everyone deserve second chance..Allah pun ampunkan dosa kita kalau kita bertaubat..tapi bila aku terbaca 1 ayat al-Quran '...mereka bermaksud menipu Allah, padahal Allah akan membalas tipuan mereka..' (surah An-Nisa' : 142)..it means, ko buat dosa, ko beria mintak ampun kat Allah, menangis beria-ia, sebab time tu kau dalam kesusahan maka kau sedar yang kau banyak dosa..tapi bila kau da senang balik, tiba2 dapat sejuta ringgit ke, kau lalai and kau buat dosa yang sama balik..I don't think everyone deserve 3rd chance..agree??..tapi tak tahu la kan, tu semua kuasa Dia, I don't have the right to give judgement 'kau boleh masuk syurga, kau sila ke neraka'

wah tak sangka aku boleh buat entri macam ni.bravo Nadia! bravo!..aku harap aku tak termasuk dalam golongan yang cuba 'menipu' Allah..huhu..God, guide me pleasee..sumpah weh, aku banyak dosa dari pahala..huhu..kalau apa aku bagitau ni salah, tolong betulkan eh?? :)..mari sama2 berusaha untuk dapat keredhaan-Nya! :D


2 comments:

  1. HAII!!waa...lma x menyinggah cni..hehe..pe pn..mst ade kaitan ngan cte sy lak..sy pn bdosa..wktu snag lpa kan tuhan..haih..mga kta insaf n dpat ptunjuk dri dia..gud2 atikel..n masa yg tpat..=)

    ReplyDelete
  2. kn..kita manusia mmg mostly cmtu..huhu..insyaAllah :D

    ReplyDelete

Kalau aku suka comment korang, aku approve. Hahaha.
Thank you in advance